Ona Weronika: Domowy chleb z siemieniem lnianym

piątek, 21 lutego 2014

Domowy chleb z siemieniem lnianym

piątek, 21 lutego 2014
Jeśli tak jak ja myśleliście, że upieczenie chleba jest bardzo trudne i wymaga nie wiadomo czego.
To nie prawda, i wcale nie trzeba czekać, aż wyrośnie czy robić zakwasu, bo pyszny i zdrowy chleb można zrobić bardzo szybko i na drożdżach.
Ja uwielbiam i jem chleby pełnoziarniste, najczęściej słonecznikowy, ale siemię lniane też lubię, kiedyś jadłam łyżkę dziennie na porost włosów ;).
Wróćmy do chleba, mój pierwszy upiekłam z przepisu Ewy Wachowicz, ale polecam zrobić z połowy składników, bo mój w jednej foremce, nie do końca się upiekł.
Ale ten z siemieniem jest bardzo dobry i pochodzi z bloga przepisnachleb.pl, z którego jeszcze nie jeden upiekę.
Najlepsze w takich chlebach jest zapach i chrupiąca skóra, oraz to że sami je upiekliśmy i smakują nie tylko nam, a przy tym są zdrowe.





Foremkę kupiłam w Biedronce, taka większa keksówka. Ale przecież chleb można też upiec w innej formie.

Składniki
  • 700 g mąki pszennej np. tortowej typ 450 lub 480
  • 3 łyżeczki soli
  • 150 g siemienia lnianego
  • 80 g płatków owsianych
  • 700 g letniej wody
  • 70 g świeżych drożdży
  • 1 łyżeczka cukru
W naczyniu pokruszyć drożdże i cukier, zalać wodą i rozpuścić, przelać do miski w której mamy pozostałe składniki mąkę, sól, płatki, siemię. Wszystko dokładnie wyrobić ja użyłam do tego mojej maszyny, bo ciasto ma luźną konsystencję.
Następnie ciasto pozostawić w misce przykrytej ściereczką na ok. 20 minut. Powinno delikatnie podrosnąć.
Następnie lekko wyrośnięte ciasto przełożyć do formy o wymiarach 35 cm x 12 cm, wyłożonej papierem do pieczenia lub wysmarowanej np. olejem i wysypanej otrębami żytnimi. Formę przykryć folią spożywczą i pozostawić na kolejne 15-20 minut do wyrośnięcia. Ciasto powinno wyrosnąć do brzegów formy.
W tym czasie należy już włączyć piekarnik (temperatura 200 stopni C) – ciasto bardzo szybko wypełni formę, dlatego piekarnik musi być już nagrzany.

Prawda, że proste, a czas przygotowania to 45 minut, piecz 1 godzinę w 200*C, ostatnie 15 minut bez formy.

Najlepszy taki trochę ciepły z masłem om nom nom ;)

4 komentarze:

  1. ale mi smaka tym chlebkiem narobiłaś:) uwielbiam pieczywo z nasionkami.. a takie własne.. domowe... achhh.... ten zapach:) pewno jutro będę piec:D

    OdpowiedzUsuń
  2. Pycha,domowe chlebki są najlepsze :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wydaje się proste, może uda mi się spróbować ;)
    Jak myślisz, mogę do tego dodać żurawinę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. spróbuj, kotlet.tv też ostatnio dodał chlebek z rodzynkami, to te można zastąpić, a jeśli żurawina to mniej siemienia.

      Usuń

Lubię kiedy tu jesteś, a jeszcze bardziej kiedy coś piszesz, dziękuje :* i zapraszam częściej.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...